Sanat Akımı | Soyut Resim (Non-Figüratif) | Genel Özellikleri ve Sanatçıları

20. yüzyılın başında Avrupa’nın birçok ülkesinde farklı ressamların başlattığı bu akım “Absıre”, “Nonfigüratif’ sözcükleriyle de ifade edilen soyut resmin başlıca temsilcileri Robert Delaunay, Wassily Kandinsky, Kozimir Maleviç ve Vladimir Tatlin’dir.

Bu sanatçılar içinde Wassily Kandinsky yaptığı resimlerle soyut resmin yaratıcısı olarak kabul edilmektedir.

a.  Soyut Resim Genel Özellikleri:

Soyut resim doğada yer almayan şekil ve farklı renklerin belli bir uyum içinde bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur. Bu akım içinde yer alan sanatçılar doğanın taklit edilmesi düşüncesini reddetmişlerdir. Amaçları eserlerinde estetik duygu ve heyecanı ortaya çıkarmaktadır.

Soyut resimde biçim ve renkler sonsuz bir özgürlük içinde ele alınmıştır. Sanatçı soyut resimde duygusal yanı ağır basan kompozisyonlar oluşturmuştur. Buna örnek olarak Vassily Kandinsky’ın “On White II” adlı tablosunu gösterebiliriz.

Wassily Kandinsky - On White (1923)
Wassily Kandinsky – On White (1923)

b. Soyut Resim Sanatçıları:

KANDİNSKY (Vasili Kandiski) (1866-1944):

Soyut resmin yaratıcısı Kandinsky, eserlerinde etkilendiği bütün ögeleri birbirleriyle kaynaştırıp konuyu yok etmeye çalışmıştır. Kandinsky’nin sanatının doruğu olarak nitelediği“Siyah Çizgiler”, “Sonbahar” gibi eserleri boya sıçratmaları, çizikler ve dramatik etkisiyle tanınmıştır. Kandinsky’nin bir özelliği de, resimlerinde folklor, mitoloji ve masallara yer vermiş olmasıdır.

Gerçek sanatçının yalnız temel duyguları ifade etmeye çalıştığına inanan ve resmi görsel müzik olarak algılayan Kandinsky’nin önemli çalışmaları arasında “Beyaz Çizgi”, “Tatlı Oyalanmalar”, “Beyaz Dengeli Hareket”, “Kazaklar”, “Mavi Dağ” ve “Odesa Limanı”, adlı eserleri bulunmaktadır.

PİET MONDRİAN ( Mondrian) (1872-1944):

Soyut resmin temel taşlarından Hollandalı ressam Mondrian, eserlerinde renk, biçim ve çizgiyi her zaman ön planda tutmuştur. Doğal biçimleri reddeden Mondrian’ın resimlerinde tercih ettiği renkler kırmızı, mavi ve sarıdır. Sanatın daha güzel bir yaşamın yol göstericisi olduğu düşüncesini anlatabilmek için geometriyi bir resim dili gibi kullanmayı seçmiştir. Mondrian, resimlerinde saf güzelliği ararken birbirini dik biçimde kesen yatay ve dikey çizgilerden yararlanmış, resimlerini bireysellikten uzakta tutmayı amaçlamıştır.

“Kırmızı Ağaç” adlı resminde kırmızı-mavi karşıtlığından yola çıkarak doğada karşılaştığı ahengi, uyumu yansıtmıştır. Geometrik biçimli “Kompozisyon” da aralarına renkler yerleştirdiği siyah bir ızgara bulunmaktadır.

“Kırmızı Ağaç”, Mondrian

“Modern Sanatın Öyküsü” kitabında Norbert Lynton Mondrian’l“Her resim sadece kendisidir ve sürekli olarak şimdiki zaman içinde varlığını sürdürür.” diyerek değerlendirmiştir.

Eserleriyle 20. yüzyıl mimarlığını ve grafik sanatlarını etkileyen Mondrian’ın önemli resimleri arasında “Zencefil Kaseli Ölü Doğa”, “Rıhtım ve Okyanus”, “New York Kenti ” ve “Broadway Boogie Wougie” bulunmaktadır.

“Sanat Akımı | Soyut Resim (Non-Figüratif) | Genel Özellikleri ve Sanatçıları” üzerine 2 yorum

  1. Kasabanın Üzerinde Marc Chagall’a aittir. Soyut bir çalışma da değildir. Düzeltirseniz sevinirim, insanlar öyle sanmasın.

    Cevapla

Yorum yapın