Metafizik resim İtalya’da 20. yüzyılın başlarında Giorgio de Chirico (Corcio dö Şiriko) “Gri Bir Günde Melankoli”(Resim 04.101), Carlo Cara (Karıo Kara) ve Giorgio Morandi (Corcio Morandi)’nin bir araya gelerek oluşturdukları sanat akımıdır.
a. Genel Özellikleri:
Metafizik resim akımı sanatçılarının eserleri, izleyenlerde rahatsız edici izlenimler uyandırır. Savaşın neden olduğu yalnızlık ve huzursuzluğun etkilerini dile getiren bir resim akımıdır.
Akılcılık ve mantık reddedilmiştir.
Bu akımın sanatçıları eserlerinde tedirginlik, uçsuz bucaksız boş mekanlar, yapı cepheleri, hareketsiz kuklalardan farksız figürler, terzi mankenleri ve kenarda köşede unutulmuş nesneleri yansıtmışlardır. Resimlerde derinlik geometrik şekillerle oluşturulmuştur.
Birbiri ile ilgisiz haldeki nesnelerin yan yana verildiği resimler 1920’ l i yıllarda gerçeküstücüleri de derinden etkilemiştir.
b. Sanatçıları:
GIORGIO DE CHIRICO (1888-1978):
Metafizik akımının öncüsü Chirico, resimlerinde eşyaları alışık olduğumuz mekânların dışına çıkarak terk edilmiş yerlere yerleştirmiştir. Ressamın amaçladığı hep sıradan şeylerin arkasındaki gizli gerçeği ortaya çıkarmaktır.
Chirico terk edilmiş alanlar, kuleler ve kemer altları, heykeller, başsız bedenleri resimlemiştir. Ressam olağandışı nesneleri, görenleri şaşırtan ilişkiler yumağı biçiminde yansıtmıştır. İnsanlar genellikle yüzü olmayan kuklalar ya da vitrinlerdeki mankenlere dönüştürülmüştür.
Boş bir meydandaki ışık ve gölgelerin oluşturduğu karşıtlıkları “Saatin Gizemi”(Reşim 04.102) adlı resminde unutulmaz bir atmosfer yaratmıştır. Uzaktaki lokomotif ve bir yapının cephesinde bulunan saat Chirico’nun çok sayıda eserinde sıkça rastlanan imgeler arasındadır.
Korku ve yalnızlığın egemen olduğu resimlerinde Chrico en çok gri ve kahverengi renkleri kullanmıştır. Diğer eserleri arasında “Gri Bir Günde Melankoli”, “Kızıl Kule”, “Vadideki Ev Eşyaları” ve “Şairin Kaygısı” bulunmaktadır.
CARLO CARRA (Karra) (1881-1966):
20. yüzyılın ilk yarısında metafizik resim akımının kurucularından Carra, Kübistlerden etkilenmiş; ancak geleneksel İtalyan sanatına yakın durmuş bir sanatçıdır.
Carra, seçtiği olağanüstü ve hareketsiz nesneleri şaşırtıcı ilişkiler içinde resmetmiştir. Sanatçı, Chrico’nun kapalı mekanlara yerleştirdiği manken imgelerinin yanı sıra figürlü kompozisyonlar ve şiirle dolu manzaralar da yapmıştır.
Ünlü çalışması “Metafizik Musa” (Resim 04.103) Odyseus’un yolculuğu simgeleyen bir haritanın yanında alçıdan yapılma bir kadın tenisçi modeli ayakta durmaktadır. Fonda fabrika resimleri ve bir koni bulunmaktadır. Çoğu düş ürünü olan alçak tavanlı odadaki imgeler izleyenler üzerinde bir gerginlik uyandırmaktadır.
Giotto ve Rönesans dönemine yakın ilgi duyan Carra’nın diğer ünlü eserleri arasında “Marinetti’nin Portresi”, “Denizde Sabah”, “Penceredeki Kadın”, “Gönyeli Ölü Doğa”, “Tramvayın Bana Söyledikleri” ve “Penelope” bulunmaktadır.